یزد، استان خشت‌ها و بادگیرها
نوشته شده توسط : سالیان

استان یزد یکی از استان‌های مرکز ایران است. می‌توان گفت این استان آنطور که شایسته زیبایی و جاذبه‌هایش است به‌عنوان استانی توریستی معرفی نشده است. با این حال مردم زیادی سالانه به یزد سفر می‌کنند و تورهای زیادی نیز راهی این استان می‌شوند. برای آشنایی بیشتر با این استان با پارس توریسم  همراه باشید.

سفربه یزد می‌تواند سفری ۳ تا ۴ روزه باشد. اگر این زمان را برای سفر در اختیار داشته باشید می‌توانید  از اکثر جاذبه‌های توریستی این استان دیدن کنید.

سفر خود را از تهران به سوی یزد آغاز می کنیم. در مسیر خود از شهر زیبای کاشان می‌گذریم. اگر وقت کافی برای سفر داشته باشید می‌توان یکی از وعده‌های غذایی مانند نهار یا صبحانه را در این شهر میل کنید و همچنین از چند جاذبه آن مانند باغ فین، خانه بروجردی‌ها، و اگر در اردیبهشت سفر می‌کنید از گلاب‌گیری دیدن کنید. حتی می‌توانید سری به ابیانه بزنید و با دو ساعت وقت گذاشتن از این روستای عجیب و زیبا دیدن کنید. در این مسیر از شهرهای اردستان و نایین نیز می‌گذریم.

 اردکان

توقف بعدی ما و در واقع اولین شهر از استان یزد که ما از آن دیدن خواهیم کرد؛ شهر اردکان است. شهری تاریخی که از ویژگی‌های آن می‌توان به بافت تاریخی متمرکز و رویایی، تمیزی شهر و مردم خونگرم و خوش برخودش اشاره کرد.

با یک نقشه می‌توانید به راحتی بافت تاریخی شهر اردکان را پیدا کنید. بیشتر جاذبه‌های این شهر مانند مسجد جامع اردکان، بادگیرها، حمام‎ها، خانه پدری سید محمد خاتمی، موزه فرش اردکان، بازارهای سرپوشیده و… در همین بافت تاریخی قرار دارند بنابراین دو ساعت وقت برای بازدید از همه این جاذبه‌ها کافی است. شب را در این شهر زیبا اقامت خواهیم کرد. اقامتگاه‌های بوم‌گردی که امروزه به خوبی جاگزین هتل‌های لوکسی شده است که  نمادی از شهر، فرهنگ و جاذبه‌هایش در آنها یافت نمی‌شود شده؛  در شهر اردکان نیز وجود دارد. شب را در یکی از این اقامتگاه‌ها خواهیم گذراند و صبح زود به مسیر خود ادامه می‌دهیم.

 میبد

میبد محل توقف بعدی ما و در واقع اولین توقف در روز دوم سفر است. میبد را می‌توان شهر مسجدهای خشتی در یزد دانست. جدا از مسجدها در میبد می‌توان از چند روستای توریستی این شهر مانند روستای مزرعه کلانتر دیدن کرد.  ازدیگر بناهای تاریخی میبد که ارزش بازدید دارد می‌توان به کاروان‌سرای شاه عباس، قلعه مهرجرد، برج محمود آباد و برج کبوترخانه اشاره کرد. بعد از صرف نهار در میبد به برای بازدید از شهر بعدی راهی می‌شویم.

یزد

وارد یزد که می‌شویم شگفت زده خواهیم شد. شهری لوکس با ساختمان‌های مدرن و زیبا که بافت تاریخی خود را نیز حفظ کرده است. هنوز چند ساعت از روز باقی مانده است و می‌توان در این فرصت از آتشکده، مسجد جامع و باغ دولت آباد که بلندترین بادگیر جهان در آن قرار دارد؛ دیدن کرد.

برای اقامت در یزد هم می‌توانیم اقامتگاه‌های بوم‌گردی را بررسی و بهترین گزینه را انتخاب کنیم. جدا از آن اجاره خانه و یا اقامت در هتل یا مسافرخانه نیز گزینه‌های دیگر ما خواهند بود. حتی می‌توانیم در پارک هفت تیر و یا پارک کوهستان کمپ کنیم.

روز سوم سفر را به سوی بافت تاریخی یزد خواهیم رفت از جاذبه‌هایی که احتیاج به تهیه بلیط دارد دیدن خواهیم کرد. از حمام خان، بازار ملک و التجار، خانه تهرانی‌ها و عمارت قصر آینه و موزه آب دیدن می‌کنیم. نهاری سبک در عمارت بوستان ناجی خواهیم خود کمی استراحت میکنیم و به سوی میدان امیر چخماق می‌روید  ابتدا از بازراچه‌ها و خود میدان دیدن میکنیم و سپس در هنگام غروب افتاب به سوی بافت تاریخی می‌رویم با کمی پیاده روی به این بافت خواهیم رسید . شب جذابیت خاصی به این کوچه‌ها و محله‌های قدیمی می‌بخشد، سکوتی آرامش‌بخش که زندگی در پس آن جریان دارد. در این بازدید شبانه از کوچه‌های باریک با سقف‌های یونانی، بادگیرها، سرآب‌ها و آب‌انبارها، حمام‌ها و…دیدن خواهیم کرد. کوچه آشتی‌کنان را از نزدیک می‌بینیم و در مسیر خود شکوه مسجد جامع را در شب تحسین خواهیم کرد.

بازدید از میدان ساعت نیز در شب حال‌وهوای خوبی خواهد داشت. یکی از قدیمی‌ترین برج‌های ساعت در این میدان قرار گرفته است.پس از بازدید از میدان ساعت به میدان امیر چخماق باز خواهیم گشت و در یکی از جیگرکی‎های میدان شمام خود را صرف می‌کنیم.

 تفت و مهریز

صبح زود پس از صرف صبحانه به سوی تفت راهی خواهیم شد. در تفت از کاروان‌سرای دهشیر، باغ علی نقی خان، قلعه توران پشت، قدمگاه مرتضی علی و باغ حافظی دیدن خواهیم کرد. نهار خود را در کنار چشمه تامهر که ۶ کیلومتر با شهر تفت فاصله دارد میخوریم و پس از کمی استراحت به سوی شهر مهریز آخرین شهری که در استان یزد از آن دیدن خواهیم کرد حرکت می‌کنیم.  روستای منشاد و روستای طزنج  دو روستایی است که  بازدید از آنها به شدت توصیه می‌شود. بازدید از مسجد‌ها، کاروانسراها، بادگیرها و برج‌ها شما را با بافت تاریخی مهریز آشنا می‌کند. اما مهم‌ترین چیزی حتما در طول سفر به مهریز باید از آن دیدن کنید کوه ریگ است. کوه ریگ را می‌توان تنها تپه شنی طبیعی استان یزد دانست که تابش نور خورشید خاصیت درمانی به آن داده است. اثار تاریخی زیادی در این منطقه وجود دارد اما گردشگران بیشتر  به وجه تفریحی آن علاقمند هستند. مردم در این تپه جمع می‌شوند و پای خود را در ریگ‌هایی که به دلیل تابش خورشید داغ می‌شوند فرو می‌کنند.

سنجاق

بخشی که در صورت داشتن وقت بیشتر می‌توانید به سفر خود اضافه کنید؛ کویر نوردی است. در خود شهر یزد تورهای کویر نوردی را به راحتی پیدا خواهید کرد و اگر مایل باشید خودتان به کویر بروید در صورتی که وسیله‌های مورد نیاز برای این سفر و تجربه کافی دارید این کار امکان‌پذیر است. کویر سیاه یا کوه عقدا یکی از معروف‌ترین کویرهای استان یزد است. سطح این کویر به علت شوری بسیار و همچنین بالا بودن سطح آب زیرزمینی ناهموار است. نوسان دما در این کویر چه بین تابستان و طمستان و چه بین شب و روز زیاد است. این کویر که به شکل هلال ماه است از جنوب یه کوه نمک و از غرب به بیابان‌های نایین می‌رسد.

غذاها و صنایع دستی استان یزد

آش شلی معروف‌ترین غذای یزد است و چاشنی اصلی آن سرکه یا رب انار می‌باشد. البته لازم به ذکر است غذاهایی که در زیر مجموعه آش‌ها قرار می‌گیرند به‌طور کلی در یزد پر طرفدار است آش کدو، آش ماش یزدی، آش انار و آش آبغوره از آن جمله هستند.

از دیگر غذاهای محلی این استان می‌توان به قیمه نخود، خورشت به آلو، قلیه کدو، کوفته لپه و کوفته نخود چی اشاره کرد.

سوغات معروف این استان پشمک، باقلوا و ارده است و صنایع دستی معروف آن نیز ترمه، مخمل، چادر شب، زیلو و جاجیم می‌باشد.

 





:: بازدید از این مطلب : 80
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 27 فروردين 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: